The Wall na Žatecké dočesné 2005

Autor: frankie <frankie(at)zateckecountry.cz>, Téma: Dočesná, Vydáno dne: 10. 08. 2005

Letos se na Žatecké dočesné 2005 uskuteční koncertní a scénické ztvárnění fenomenálního projektu The Wall. Již v roce 2002 se podařilo duchovnímu otci české adaptace Filipu Benešovskému oživit projekt Rogera Waterse v pražském klubu Futurum. V roce 2003 se tento projekt podařilo uskutečnit v Plzni.

Tentokrát se štěstí usmálo i na návštěvníky dočesné 2005. Tento projekt je opravdu na Českou republiku nevídaný. Plzeňský koncert, který bude zopakován v Žatci přibližuje blíže rozhovor s Filipem Benešovským:

The Wall v Plzni

“Zeď byla udělána pseudokvadro, museli jsme přivézt také zadní část PA (přes 7 kW). Vepředu bylo "festivalové" PA a samozřejmě asi 25 pohyblivých světel. Jednou z mála nevýhod při hraní venku je závislost na počasí a denní světlo při začátku představení. Aparaturu jsme začali stavět o půlnoci den předem. Celý den se jen stavělo a zkoušelo. Není také divu při obsazení dvoje bicí, tři kytary, dvoje klávesy, saxofon, dvě basy, čtyři sboristé, klarinetista, akordeonista a dětský sbor. Používáme také ruchy a dotáčky některých nástrojových partů. Dvakrát se ve Zdi dělaly half-playbacky, protože tam místy je i symfonický orchestr. Chtěl jsem, aby nahrávka zněla uvěřitelně, a tak jsem vzal syntetické základy z minulé Zdi, přepsal je do not a natočili jsme je u Ravena na živé nástroje a přimixovali k původním. Jsou tam dopsány první housle, druhé housle, violy, violoncella, první a druhé trumpety, trombony a smíšený sbor. Minule jsme to vše dělali na klávesách nebo v počítači, a zvláště u žesťů je ten zvuk mnohem lepší. Všechny ty lidské "mikrochyby" tomu dodávají na živosti. Na pódiu jsme se neobešli bez premixů. Takže všechny akustické kytary, dětský sbor a klávesy kromě Hammondů byly míchány na pódiu a posílány do hlavního mixu. Využili jsme digitální pult Yamaha, který byl naprogramován tak, aby se na každou píseň změnilo nastavení pro odposlechy, zvuky malých bubnů a sólových zpěvů. Pak stačí zmáčknout knoflík, a vše bylo nastaveno na konkrétní písničku. Co se týče písní, jsou na koncertě použity i skladby, které na desce nejsou. Je to například skladba The Few Last Bricks, jež byla hrána pouze naživo. Byla vydaná pouze na limitované edici koncertní verze. Další píseň, kterou jsme hráli, byla When the Tigers Broke Free. Není sice na desce, ale je na The Best of Pink Floyd a ve filmu. Je to asi nejotevřenější Watersova zpověď.”
Plzeňské koncertní ztvárnění The Wall bylo v evropském měřítku ojedinělé. Podle odhadů si přišlo koncert poslechnout asi 6000 lidí. Na koncertě se objevilo i scénické ztvárnění některých scén z filmu - jako například proslov Pinka před davy lidí, Doktor z písně Comfortably Numb, devastace Pinkova pokoje v písni One of mMy Turns , pochodující školáci a na konci již zmíněné zboření zdi. Vše bylo zahráno pochopitelně ve velice věrných kostýmech. Stejně tak jako film The Wall i koncert na plzeňském náměstí byl velice silným a emotivním audiovizuálním zážitkem. Doufám, že i žatecký koncert bude pýchou dočesné. Divákům přeji nezapomenutelný zážitek a nám, kteří jsme s Watersem vyrůstali, splněný sen.

Žatecké noviny - frankie