Malina Brothers Band - bluegras a jiné „Skunkovky“ - recenze

Autor: Karel Fiala <fiala(at)centrum.cz>, Téma: Koncerty, Vydáno dne: 16. 01. 2017

Na podzim jako člen Druhé trávy, tentokrát, 19.1.,přijel do Městského divadla v Žatci Luboš Malina se svými dvěma bratry s Malina Brothers band. Jak už jméno kapely napovídá, jde o kapelu bratří Malinů z města Náchoda, jmenovitě Luboše kytara, banjo, píšťaly a flétny, Pavla kytara autoharfa a Josefa housle, kytara, kteří založili kapelu na přání fanoušků v domovském Náchodě a pozvali do ní dalšího domorodce kontrabasistu Pavla Peroutku. Ve volném čase, kdy nehrají se svými domovskými kapelami, jezdí po světě a hrají písničky, které téměř nikdo neznal, než je oprášili a představili publiku. Jsou to, jejich kamarádem Miroslavem Jarošem přebásněné nebo přetextované písně americké country.

V jejich playlistu samozřejmě nechybí klasický bluegras, od takových autorů jako je Bil Monroe, Peter Rowen, Tony Trischka. Aby si kolébku bluegrasu připomínali, ještě víc, vyzdobili podium indiánskou dekou přivezenou vloni z turné po USA a po pravé straně svítila originál bankovní lampička z týchž končin.
Začali od podlahy dvěma kousky od Bila Monroa. Např. Used to be, aby bylo hned od počátku mezi nimi a diváky jasno co se bude tento večer hrát. Bluegras hrají celý hudební život a bylo to poznat. Sotva se publikum zahřálo vyrukovali na ně s první a titulní písní svého prvního alba Rychlejší koně. Byl to právě jedna z těch zapomenutých písní Miroslav „Skunka“ Jaroše.
Koncerty Malinů předchází pověst uvolněného a nenuceného hraní což v Žatci splnili do puntíku. Jejich hudba je zvukově velmi pestrá. Luboš Malina střídal banjo kytaru i flétny a jiné píšťaly což příjemně ladilo především v irských, skotských baladách s Josefovými houslemi. Pavel Malina se krátce přidal i s autoharfou. Sólový zpěv obstarávali většinou Pavlové Peroutka a Malina a kapelník Luboš, ale třeba v refrénech se ozýval naplno jejich vybroušený čtyřhlas. Malina Band přehrávali většinu písniček ze svých dvou alb – druhé nahráli s harmonikářem Charlie MC Coyem, ale tady se ukázala výhoda koncertního provedení. Muzikanti většinou doplnili svou hudbu o nějaký výklad nějakou historiku něco zajímavého, co souvisí s konkrétní skladbou. Plus vzpomínání na bluegrasové začátky nebo vyprávění o Americkém turné.
Původ jejich písniček byl ale různorodý. Jarošovy písničky dle jeho přezdívky zvané Skunkovy poslouchali a hrávali už před 40 lety ale teď jim vdechli nový života a zajímavá aranžmá. Texty o vlacích, o láskách „Lady Yesterday“, „Stín Stín Stará řeka“ o bavlně a nouzi „California“ „Jsem holej“,
i o důlním neštěstí „McLaren“, prostě americká realita všedního dne průkopnických časů. Nejmladší z rodu Malinů, Josef zahrál a zazpíval vlastní skladbu Ikaros. Zpívalo se samozřejmě i v originále tedy anglicky. Třeba píseň o indiánském pochodu smrti Trail Of Tears, Pavlem Peroutkou skvěle zazpívaná When You Comeback Down nebo oba McCoyovy songy ze společného alba. Nevětší potlesk ale v sále zazněl po dohrání Skočné z Prodané nevěsty.
Malina Brothers band nabídl divákům vše, co od špičkového koncertu lze očekávat. Příjemnou a uvolněnou atmosféru hodně poslouchatelné písně a jejich podání. Pozváním této kapely si pořadatelé nastavili vysokou laťku, kterou se budou snažit překonat Františkem Nedvědem 15.2.